keskiviikko 21. kesäkuuta 2017

Matka Sydneyyn

Sunnuntaina jätettiin hyvästit Melbournelle ja starttasimme matkamme kohti Sydneytä, josta matkamme jatkuu torstaina Uuteen-Seelantiin.

Tällä erää ei kuitenkaan ole tarkotus viipyä Sydneyssä, vaan ainoastaan lennämme sieltä. Uudesta- Seelannista palaamme Sydneyyn ja vietämme siellä muutaman päivän.

Reittisuunnitelma oli tälläinen:

päivä 1. Melbourne- Lakes Entrance
päivä 2. Lakes Entrance- Canberra
päivä 3. Canberra-Goulburn
päivä 4. Goulburn- Blue Mountains
päivä 5. Blue mountains- Sydney airport

Päivä1:

Sunnuntaina starttasimme aamusta Melbournesta ja suuntasimme aivan ihastuttavaa pieneen Walhallan kaivos kylään. Tuo kylä oli niin pikkuinen, ettei siellä ollut kuin pääkatu ja tuokin reilusti alle kilometrin mittainen. Historiaa ja muuta nippelitietoa voi halutessaan lukea esim.täältä, mutta itse näytän vain kuvia tuosta upeasta paikasta.

Ihanaa tuolla solassa sijaitsevassa kylässä oli hiljaisuus! Kaupungissa ollessa ei oikeastaan tajuakkaan ettei KOSKAAN ole hiljaista. Tuolla luonnon helmassa todella oli! Paitsi 5vee pikkupeikko koitti kyllä parhaansa pitää tuon kylän äänessä!

walhalla star hotel
portaita pitkin pääsi kävelypolulle kylän yläpuolelle. Tuota samaa polkua pitkin pääsi kaivokselle, mutta ohjatut kierrokset olivat tuolta päivältä jo loppuneet, joten kaivosta emme nähneet

tämmöiseltä polulta pääsimme kylää ihailemaan

Harmi, että kuvamateriaali on näin huonoa. Kännykkää parempaa vehjettä, ku en omista.

Valhallasta ajoimme hotellillemme Lakes Entranceen.

Sain tavaraakin vähän karsittua!

Päivä 2:

Lähdimme heti aamusta liikkeelle jotta saisimme hyödynnettyä kaiken päivänvalon (pimeä tulee jo ennen klo 18)

Ajelimme hetken Lakes Entrancea katsellen, koitimme mm. bongata delfiinejä, onnistumatta. Pelikaaneja kuitenkin näimme!

Lakes Entrancesta poistuessamme menikin MOOOOOOOOONTA tuntia pelkästään ajaessa (pienin välistopein) maisemista nauttien.

Matka ei kuitenkaan ollut pelkästään ihania maisemia vaan mukaan mahtui pätkä (pitkä pätkä!!!!) jonka ristin "kuoleman kilometreiksi"... tuolla pätkällä näkyi ihan liikaa vompattien ja kenguruiden raatoja!!!

Ei kovinkaan sopivaa herkälle ihmiselle!

Canberraan päästyämme loppupäivä olikin ihana viettää vain hotellissa löhöten (suht puuduttavia nuo pitkät matkat)

Päivä 3:
Starttasimme jälleen aamusta, tarkoituksena viettää päivä Canberrassa ja ajaa illalla Goulburniin.
Ensimmäiseksi suuntasimme Australian war memorialille. WOW! Museo tuolla oli jättimäinen! Oltaisiin voitu viettää tuolla tuntitolkulla tutkiskellen, mutta valitettavasti tuon 5v. matkakaverin kärsivällisyys ei ihan siihen riitä! Napsin kuviakin vaikka kuinka paljon tuolta, mutta laitettakoon tähän vain muutama

Koska Canberrassa olimme, suunnitelmaan kuului toki visiitti parlamenttitalolla.

Suht nopeasti kierrettyämme paikan lähdimme hakemaan tuliaisia kaupungin läheltä sijaitsevalta Mount Majuran viinitilalta.

Talvehtiva viinitaraha

Matka jatkui Telstra towerille ( telekommunikaatio torni), Black Mountainille. kokonaiskorkeus vuoren juurelta tuonne tornin huipulle oli 870m!, ja täytyy myöntää, että näkymät olivat suhteellisen hyvät!

Camberra kaupunkina ei kovinkaan ihmeelliseltä vaikuttanut. War memorial oli upea, mutta muuten jäi vähän vaisu fiilis mestasta.

Camberrasta tunnin vielä ajo seuraaavaan yöpymispaikkaan ja....kiitos eiköhän tämä päivä ollut tässä!

Päivä 4:

Jätimme Goulburnin taaksemme aamulla ja ajoimme suoraan seuraavaan kohteeseemme Blue Mountainsille. Tsekattuamme majapaikan kävimme parissa näköalapaikassa katselemassa upeita maisemia.

Huhh! aikamoinen ajo Melbournesta tähän pisteeseen. Lukuisia tunteja autossa, käsittämättömän upeita maisemia, sekä ihan liikaa eläinten raatoja tienvarsilla!
Kiva reissu kyllä!
Huomenna vielä viimeiset ajot heti aamutuimaan ja lento Sydneystä Uuteen- Seelantiin!

viimeiset karsinnat matkalaukuistakin on tehty, kaikki tavarat saatu pakattua (VIHDOIN!!!!) laukkuihin. Seuraavaksi jännätään paukkuuko painorajat!

Loppuun vielä muutamia hassuja paikannimiä matkan varrelta:

• Noojee
  • Good forest
  • Burnwood road
  • Hand street

1. Kivoja on maisemat siellä. Mukavaa luettavaa teidän reissusta. Hyvää juhannusta teille kaikille.

1. Eikös vaan olekkin? Harmi ettei puhelimen kameralla saa tämän parempia kuvia.